Sobe i dogovori

Ništa ne volim više od šetnje pustim gradom. Iako je već prilično svanulo i mene je strah usmeriti pogled ka satu (ipak kratko usmeravanje pogleda, konstatovanje da je 05:47), ne bih li predvidela svoje ustajanje u već novi dan, jedno je sasvim sigurno: novi je dan.

Nijedan novi dan ne može da počne dok se stari ne završi. Možda ovo i nije tako nešto nedovoljno očigledno da bi se još posebno istaknulo, ali često mislimo da se stari dani nikada ne završavaju. Da njihovi tragovi večito zalaze u nove dane, što i ne mora da bude tačno. Stari dan će se završiti, ali samo ukoliko vi možete da ga otpustite od sebe. Poslednja noć mog starog dana i nije bila jedna od lepših koje sam provela. Koliko god da ste širokih ramena, koliko god da su vam potrebni prazni, daleki prostori, izgubljeni od vidokruga svih koji bi mogli da naruše svetinju prazne sobe (samo iskreni miljenici samoće mogu da shvate šta je svetinja prazne sobe), nekad, samo nekad, i vaša soba može postati najmanja soba ikada sazdana.

Poslednje veče poslednjeg starog dana imalo je upravo ovakvu sobu: niska, tamna, zagušljiva i daleka. Ne onako poznato daleka, već drugačije, tuđinski daleka, i nije mi nikako dozvoljavala da joj se približim. Jedna drugoj smo postale stranci. Sedele nasuprot postavljene, nepoznate i suprotstavljene. Bez  ikakve daljnje želje za približavanjem. Takve sobe, koje su vaše i koje su nekada bile sasvim pokorne vašim mislima i tajnama, ukoliko se odalje i žele da se od vas udalje, unose posebnu nesigurnost u noći. Nateraju vas da preispitate sve što ste činili u njima, sve što ste sanjali ili poželeli. Nekada, ukoliko su posebno zlobne, nateraće vas i da poverujte kako ništa što ste u njima uradili niste ni voleli. A tada su posebno opasne. Ne treba zanemariti nemirna bića naših soba. Nepredvidiva su i ljubomorna. Žele vas za sebe i da sve vaše misli budu skrojene tako da odgovaraju samo njihovim zidovima. Moja je soba prošle noći bila posebno zla. Naterala me je da posumnjam u sve što volim, ili mislim da volim, i da stavim jednu veliku negaciju ispred te gomile crteža. I ja sam to uradila. Verovatno bih tu gomilu svega voljenog bacila u kantu koju mi je moja soba nudila, da nisam dobila poziv da odem u drugu sobu. Napustiti svoju sobu i otići u drugu? Dok smo jedna sa drugom posvađane? Otišla sam i nisam se mnogo osvrtala. Lažem, jesam, sobe imaju neverovatnu moć ubeđivanja kad žele da vas zadrže samo za sebe.

Posle nekoliko časova smeha i mirnih dijaloga, jedna nova soba je nudila najlepše prozore i jedan od najlepših pogleda na Novi Sad. Grad se budio. Nakon više časova provedenih u sobi koja ipak nije moja, već sam mogla da zamislim kako svako jutro dočekujem uz ovakve zore toliko voljenog grada. Naslonila sam se na prozor i zagrlila ovu novu sobu. Znala sam da me moja čeka i da bih trebala da se vratim. Ali, da li bi mi ova soba svakoga jutra bila ovako draga? Verovatno ne bi. I otišla sam, spremna da se pomirim sa svojom sobom. Ulice na samom početku zore u Novom Sadu nikad ne izgledaju lepše. Mirni ste i jedini ste sa gradom. Možda negde u daljini i žive ljudi, ali oni tada ne postoje, sami ste vi i Grad. I tada, negde dok koračate tihim, novim ulicama, shvatite da nemate mnogo gde pobeći od vas samih. Možda se promeni gde koja soba, možda vas stara odbaci a nova prihvati, no, ako ne možete da koračate praznim ulicama grada, apsolutno smireni sa sobom, verovatno nećete biti mirni ni u jednoj sobi. A za to nisu krive sobe, znate.

Za sve one koji su prespavali ovu zoru, samo da znate, bila je jedna od najlepših koje sam ja prošetala sa Novim Sadom. Za sve one koji su je dočekali, drago mi je što smo šetali zajedno.

I onda uđete u svoju sobu, poznatu i pomirenu, spremnu da vas pusti da sanjate.

A takvom zagrljaju se nikad ne treba odupirati.

Katarina Kovčin

Ostavite odgovor

